In de overnamestrijd om kaartenmaker Tele Atlas trok Tomtom aan het langste
eind. Garmin trok zich terug en bleef met lege handen achter. Maar het
gevecht om de Amerikaanse markt voor navigatieapparatuur dreigt Tomtom de
verliezer te worden.

Elektronicawinkels in de VS stunten deze kerst vooral met de modellen van
Garmin. Tomtom wordt veel minder agressief onder de aandacht van de
Amerikaanse shopper gebracht.

‘s Werelds grootste supermarktconcern Wal-Mart heeft negen
gps-apparaten in de aanbieding. Acht daarvan zijn van Garmin, slechts één
van Tomtom. Bij de internetwinkel van Amazon.com is het niet anders: van de
tien gps-aanbiedingen zijn er acht van Garmin, één van Tomtom en één van
Magellan. En in de 643 megawinkels van elektronicaketen Ciruit City worden
kortingen van honderd dollar op alle modellen van Garmin gegeven.

Met zoveel marketinggeweld is het geen wonder dat Garmin in het eerste
officiële koopweekend van dit kerstseizoen de absolute uitblinker was. Een
analist van Deutsche Bank onderzocht de verkopen van meer dan negentig
Amerikaanse elektronicawinkels en vond dat bij eenderde van de winkels in
dat ene weekend de hele voorraad Garmins werd uitverkocht. Ook modellen waar
geen korting op werd gegeven, vlogen de toonbank over.

Wall Street beloonde het aandeel Garmin afgelopen maandag met een
koerssprong van ruim 5 procent. Beleggers in Amsterdam volgden het voorbeeld
en ook Tomtom ging met procenten omhoog. Die laatste koerswinst zou wel eens
voorbarig kunnen zijn. Het verkoopsucces van Garmin in de VS hoeft helemaal
niet te betekenen dat ook Tomtom een goede kerst tegemoet gaat.

De laatste kwartaalcijfers zijn wat dat betreft een slecht voorteken. Vorige
maand bleek dat de Noord-Amerikaanse verkopen van Tomtom in het derde
kwartaal onverwacht hard gedaald waren. De omzet bedroeg in de zomermaanden
slechts 44 miljoen euro. Een kwartaal eerder was dat nog ruim 56 miljoen.

Tomtom verklaarde die daling achteloos als ‘seizoensfluctuatie’. Maar
toen Garmin met kwartaalcijfers kwam en de omzet van dat bedrijf nauwelijks
bleek te zijn gedaald, verloor die uitleg aan geloofwaardigheid.

Alleen een felle eindspurt kan het jaar voor Tomtom in Noord-Amerika nog
redden. Maar daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf wel de steun van de
Amerikaanse elektronicawinkels nodig. Voorlopig lijken alleen de winkels van
Best Buy te willen meewerken. Sinds dit weekend geven die honderd dollar
korting op alle modellen van Tomtom. Best Buy is de grootste
elektronicaketen van de VS. Tomtom heeft de strijd nog niet verloren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl